Sikker betaling med Dankort

Hestefoder, Tilskudsprodukter & BigBoxen

Hele sortimentet på lager

13 februar 2024 Læsetid 3 minutter

Fra råmateriale til slutprodukt

Hos Pavo er kvalitet af afgørende betydning. Som slutbruger er du næppe klar over, hvor mange kontroller og processer der finder sted, før en råvare som foder ender i din hests foderautomat. Rob Krabbenborg, produktchef hos Pavo, tager os med gennem hele processen.  

Krabbenborg starter med et interessant faktum: "I Pavos pellets og myslier forarbejder vi i alt næsten 100 forskellige råvarer hvert år ....." Det hele starter selvfølgelig med opskriften. "Før råvarerne overhovedet kommer ind på fabrikken, skal de opfylde en lang række krav. Tænk f.eks. på de rigtige næringsværdier, GMO-fri, dopingfri." At opfylde kvalitetskravene på papiret alene er ikke nok. Hver eneste last af råvarer, der ankommer til Pavo, bliver prøvetaget og vurderet. "Vi kontrollerer næringsstofferne, næringsværdierne, om der er støv eller fint grus, om der er dyr eller æg mellem råvarerne, og om råvarerne ser godt ud. Det er især vigtigt for en müsli, fordi man ofte virkelig kan se råvarerne i det slutprodukt, vi laver. Derudover tjekker vi også, om stofferne er dopingfri. For eksempel spørger vi, hvad der tidligere er blevet transporteret i lastbilen eller i en båd. Hvis det er en højrisikoråvare som f.eks. kakao, tager vi ikke imod fragten. Et nyt punkt, som vi vil blive mere kritiske over for i den kommende tid, er råvarernes CO2-fodaftryk, fordi bæredygtigheden af vores råvarer, som vi bruger til at lave hestefoder, også bliver et stadig vigtigere tema." 

Produktchefen fortæller, at tre personer arbejder fuldtid med disse kontroller. "Fordi vi er så strenge, holder vi også vores leverandører på tæerne. De sørger for, at vi får god kvalitet, fordi de ved, at vi ellers ikke vil acceptere det." 

At tilføje en ekstra råvare, som ikke har været brugt før i Pavo, er ofte en langvarig proces på grund af alle kontrollerne. "Leverandøren skal opfylde forskellige betingelser, og råvaren skal også testes grundigt. Vi tester ikke kun kvaliteten af selve råvarerne, men også for "sundhed og sikkerhed". Råvaren skal ikke kun være sikker for heste, men også for mennesker at arbejde med på fabrikken." 

Forarbejdning til produkt 

Når råvarerne har passeret kvalitetskontrollen ved porten, bliver de forarbejdet til det rigtige produkt. Hvert foder eller hver müsli har sin egen opskrift og derfor en anden sammensætning af råvarer. "Vores maskiner, som vi bruger til at lave chunks eller müsli, gennemgår en omfattende årlig kontrol for at sikre, at de gør det, de skal. For eksempel kontrollerer vi, om vægtene fungerer korrekt, om blanderne blander råvarerne præcist og homogent, og vi sikrer, at der ikke er noget "carry-over" på produktionslinjerne. Det er standard, at hvis vi ændrer opskrifter, sælger vi ikke de første fem poser foder, vi laver. På den måde sikrer vi, at de produkter, vi laver, lever op til de krav, vi stiller til dem". 

Slutprodukterne gennemgår også et grundigt tjek. "Vi tjekker, om slutproduktet indeholder alt det, der skal være i det. Først derefter kommer foderet ud i handelen. Vi har et omfattende kontrolprogram for alle de produkter, vi laver, hvor vi tjekker vitaminniveauerne, niveauerne af forskellige næringsstoffer som protein og energi, de forskellige mineraler og sporstoffer og selvfølgelig dopingprodukter, som vi ikke må indeholde i vores produkter. Og endelig kontrolleres hver batch for at sikre, at produktet ser ud, som det skal, fordi det visuelle aspekt af vores produkter også er meget vigtigt. 

Holdbarhed og reklamationer 

Når poserne forlader fabrikken på vej til lageret, har de en holdbarhed på 7 måneder. "På lageret finder der også en inspektion sted af de emballerede varer. Lagerstyringssystemet registrerer, hvornår foderet er ankommet. En pose foder må ikke være på vores lager i mere end en måned. Hvis den periode overskrides, kan posen ikke længere sælges via den almindelige kanal til butikker, der sælger Pavo. Når posen forlader vores lager, kan den derfor opbevares i mindst 6 måneder. Sådan skal det være, for hos nogle forhandlere går poserne først til et centralt punkt, hvorfra de distribueres videre til butikkerne. Det kan nogle gange tage et par uger." 

Hver pose indeholder en kode, en udløbsdato og et batchnummer. Det er meget vigtigt, hvis der skulle komme klager. "Vi behandler alle de klager, vi modtager. Vi finder ud af, hvor foderet kommer fra, hvornår det er lavet, og hvilke råvarer der er brugt i det pågældende parti. Det kan vi alle sammen finde ud af på baggrund af den kode, der er på posen. Ved hver reklamation kan vi derfor finde ud af, hvem der er leverandør af de råvarer, vi har forarbejdet, og holde dem ansvarlige. Vi er meget kritiske over for dette. Uanset hvor godt vi vurderer og overvåger kvaliteten i vores proces, kan der altid gå noget galt, som vi ikke har bemærket. Bare se på dit eget hø, du vil nogle gange finde noget i det, som ikke hører til. Det sker nogle gange, når vi forarbejder lucerne. Hvis vi har de samme klager et par gange, og vi ikke ser nogen forbedring, siger vi farvel til en sådan leverandør." 

På grund af hele denne kæde af kontroller og kvalitetskontrol kan Pavo med stolthed sige, at de garanterer den kvalitet, som et A-mærke står for.